Goed uitgedacht en volledig passend bij JOU!
Ben je ondernemer? AWESOME! Grote kans dat je dan ook met marketing te maken hebt. Hoewel we vaak denken van niet werkt marketing voor zzp’ers en ondernemers toch net iets anders dan voor de grotere bedrijven met meerdere werknemers. Dit komt doordat je als ondernemer te maken hebt met een doelgroep die in de kern vaak exact op jou lijkt. Bij grotere bedrijven is dit anders. Er wordt een doelgroep gevormd die perfect past bij het product of de dienst. Omdat je met meerdere werknemers te maken hebt zal de doelgroep bij de ene werknemer meer aansluiten dan bij de ander. Dat maakt de verbinding tussen hen en de klanten toch net anders dan tussen jou als zzp’er en jouw klanten.
Het belang van authenticiteit in jouw (online) communicatie
Met dit gegeven in gedachte kun je je misschien wel voorstellen waarom authenticiteit voor jou als ondernemer zo belangrijk is. Door echt authentiek te zijn ben je in staat om vanuit de meest pure intentie (bijna van hart tot hart) een connectie aan te gaan met jouw ideale klant. Jij kunt deze persoon namelijk volledig doorvoelen, je begrijpt diegene van voor tot achter en je kunt daardoor perfect inschatten wat iemand nodig heeft.
Met dit in gedachte kan je al vrij snel de conclusie trekken dat marketing voor ondernemers eigenlijk nog makkelijker is dan voor de marketeers in een groot bedrijf. Door dichtbij jezelf te blijven weet jij je vinger al snel precies op de pijnlijke plek van de klant te leggen en daarin heel snel een connectie met hen op te bouwen. Zie het als een win-win!
Omdat marketing ontzettend breed is en je er vele kanten mee op kunt, wil ik je in deze blog een stappenplan meegeven voor een authentieke marketingcampagne. Dit stappenplan is veelgebruikt binnen marketing zelf, maar ik voeg daar lekker een spirituele touch aan toe. Tijd om marketing dicht naar je toe te halen.
Stap 1: Bepaal je doel, wens of verlangen
De eerste stap in het authentieke marketingplan is het bepalen van je doel, wens of verlangen. Ik heb hier expres de termen “wens” en “verlangen” aan toegevoegd, omdat het op hetzelfde neerkomt, maar toch een stuk softer en leuker klinkt! Niet alleen kan je op deze wijze alsnog het “doel” bereiken, maar activeer je door er bewust een verlangen aan te koppelen ook de wet van aantrekking. Dit is een universele wet, net als de wet van zwaartekracht, die dat wat jij uitzendt aan jou terug spiegelt.
Misschien ken je de volgende gezegdes:
- Dat waar je je aandacht aan geeft groeit.
- Het gelijke trekt het gelijke aan.
- Negativiteit trekt meer van het negatieve aan.
Deze gezegdes zijn allemaal verbonden met de wet van aantrekking. Deze universele wet werkt op basis van energie net als jouw gedachtes, woorden en fysieke uitingen. Als jij iets helemaal kunt doorvoelen, het voor je kunt zien en het uit kunt spreken, dan is de wet van aantrekking geactiveerd en komt hetgeen in DIEZELFDE energie naar je toe. Er is geen verschil tussen een visualisatie in je brein en het fysiek ontvangen van dat wat je gevisualiseerd hebt. Het enige wat je kunt doen is vervolgens vertrouwen en verwachten dat het naar je toe komt.
Wat gebeurt er dus als jij je helemaal focust op dat verlangen, je het helemaal voor je kunt zien, het kunt doorvoelen en het resultaat al ziet? That’s right! De wet van aantrekking gaat samen met jou aan de slag. Werk dus niet alleen met een doel, maar verwerk het doel in een wens/verlangen. Zo heb je een win-win!
Stap 2: Op authentieke wijze je persona/doelgroep bepalen
De tweede stap in het creëren van een authentiek marketingplan is het bepalen van jouw ideale persona/doelgroep. Een persona is niks anders dan een persoon die voor jou de meest perfecte klant vormt. Je kunt je persona zo mooi en passend mogelijk maken als je wilt. Geef hem/haar een naam, bepaal de leeftijd, woonplaats, verlangens/wensen, hobby’s en ga zo door. Maak hem/haar zo compleet mogelijk, zodat je een zo duidelijk mogelijk beeld krijgt van degene met wie je het allerliefste zou werken.
Deze stap heeft ook effect op de wet van aantrekking. Je bent de visualisatie namelijk zo gedetailleerd mogelijk aan het maken dat je precies doorgeeft aan “het universum” wat je van het verlangt. Op deze wijze zal het jou dus ook precies dat teruggeven wat je het vraagt.
Let wel, soms kan het zo zijn dat je niet exact je manifestatie terugkrijgt zoals je het had gevisualiseerd. Dit komt omdat er soms iets is wat NOG beter bij je past dan dat wat je kon bedenken. Wees dus niet getreurd als het niet precies is wat je gehoopt had; the universe always got your back en heeft het beste met je voor (en ja, ook al lijkt dat soms niet zo).
Stap 3: Authentieke marketingcampagne doelen stellen
Bij deze derde stap maak je het doel, wens of verlangen die je bij stap 1 hebt uitgewerkt nog concreter. Stel, jouw wens is om meer naamsbekendheid te genereren op jouw Instagram kanaal en daarvoor bedenk je nu je marketingcampagne. Dan is het bij deze stap de bedoeling om ook dit weer concreter te gaan maken.
Je gaat de doelen als ware SMART formuleren. SMART staat voor:
- Specifiek (is het voldoende specifiek?)
- Meetbaar (hoe ga je het resultaat uiteindelijk meten?)
- Acceptabel (is het wel haalbaar binnen de tijd je in gedachte hebt?)
- Relevant (is dit doel nu relevant voor je bedrijf of mag je je tijd ergens anders instoppen?)
- Tijdsgebonden (binnen welk tijdsbestek wil je dit doel realiseren?)
Ook hier mag je het hele rationele denken eerst loslaten. Bekijk elke onderdeel eens goed en laat het op je inwerken. Hoe voelt het voor je? Wat zou je graag uit de marketingcampagne willen halen en voor wanneer zou je dat het liefst zien gebeuren? Schakel je ratio even uit. Adem diep in door je neus en uit door je mond en laat je gevoel even zijn werk doen. Schrijf op wat je voelt. Noteer alles dat binnenkomt. Zelfs de kleinste details kunnen van belang zijn bij het SMART formuleren van het uiteindelijke doel/verlangen.
Als je genoeg gevoeld hebt en alles genoteerd hebt is het tijd om je ratio erbij te pakken en alle details door te nemen. Wat heb je opgeschreven en hoe kan je dit nu goed verwerken in een SMART geformuleerd doel/verlangen?
Een SMART geformuleerd doel ziet er als volgt uit:
- Verlangen: De naamsbekendheid van The AuthenticLabel op Instagram vergroten.
- SMART geformuleerd doel: De naamsbekendheid van The AuthenticLabel op Instagram vergroten door voor 1 oktober 2023 100 nieuwe volgers te genereren d.m.v. het wekelijks delen van 5 reels en 3 posts.
Bij het SMART formuleren van je doel kan tijd een grote motivatiebron zijn, maar het kan ook meer kapot maken dan je lief is. Kijkend naar de wet van aantrekking is tijd een enorme creatie killer. Je gaat namelijk geforceerd actie ondernemen om ervoor te zorgen dat jij je doel behaalt voordat de einddatum arriveert. Actiestappen forceren zorgt ervoor dat je jouw manifestatie verder van je wegduwt. Je haalt het als ware uit zijn flow. Dat kan ervoor zorgen dat je het jezelf JUIST moeilijker gaat maken dan nodig om jouw doel uiteindelijk te behalen.
Mijn tips:
Schrijf je doelen alsnog SMART op, zodat je wel duidelijk voor ogen hebt waar je heen wilt. Gebruik “tijdsgebonden” hier alleen als richtlijn: “het zou mooi zijn als ik het doel voor deze tijd behaal, maar als het iets langer duurt dan is dat ook goed”. Op deze manier haal je de druk van het creatieproces af, kan je ‘inspired action’ ondernemen (super belangrijk als je werkt met de wet van aantrekking!) en sta je ervoor open om je manifestatie te ontvangen (en dus je doel te bereiken) wanneer jij daar klaar voor bent.
Gebruik SMART dus als richtlijn, maar blijf tijdens de uitvoering in verbinding met je authentieke zelf. Dat wat jij voelt is ALTIJD de beste keuze. Onthoud dat!
Stap 4: Bepaal een boodschap
Op authentieke wijze de boodschap voor jouw marketingcampagne bepalen doe je niet door het met je ratio te bedenken. Ook hier ga je weer naar binnen. Door goed in verbinding te blijven met jezelf kan je volledig in de huid van jouw klant stappen. Je kunt doorvoelen wat hij/zij wil horen, zien en voelen. Open up naar wat je hoort en ga dit verder uitwerken. Durf te vertrouwen op je intuïtie. We onderschatten de informatie die we van daaruit ontvangen nog veel te vaak, terwijl dit het toch echt 99,9% van de keren bij het juiste eind heeft. Trust en ga ermee aan de slag! Uiteraard mag je het daarna checken met je ratio, maar begin simpelweg bij het doorvoelen van de boodschap die je mag delen.
Stap 5: Bepaal de marketingmiddelen
Als je de boodschap op authentieke wijze bepaald hebt, is het nu tijd om na te gaan welke marketingmiddelen je daarvoor mag gaan inzetten. Doe hetzelfde als wat je deed bij de vorige stap. Ga weer naar binnen, stap volledig in de huid van je klant en voel op welke wijze je de boodschap mag gaan communiceren. Jij kunt dit als geen ander aanvoelen. Waarom? Omdat jouw ideale klant in de kern op een versie van jou lijkt. Het is of de versie die je nu bent, of een versie die je bent geweest. Denk daar maar eens over na en ga vervolgens na op welke wijze je het beste je boodschap kunt gaan communiceren.
Heb je de marketingkanalen en middelen helder? TOP! Je kunt er nu voor kiezen om volledig op dit gevoel te vertrouwen en door te gaan, maar mocht je twijfelen dan kan je het nu door middel van een kort onderzoek rationeel gaan checken. Grote kans dat je hetzelfde ontdekt als wat je al had aangevoeld.
Stap 6: Bepaal het marketingbudget
Als je authentiek onderneemt geloof je vaak heel erg in organisch creëren, maar het kan uiteraard zo zijn dat je voelt dat je met advertising hebt te gaan werken of offline marketingmiddelen hebt in te zetten. Daar is een budget voor nodig. Bepaal hierin voor jezelf wat een klant voor jou mag kosten. Stel je voor dat je voelt dat je met een Instagram advertising campagne 15 nieuwe klanten gaat krijgen van €1000,- per klant, dan mag een klant ook best wel wat kosten. Je krijgt er uiteindelijk flink geld voor terug.
Maar let op! Als we het hebben over blokkades en onnodige angsten, dan is geld een van de grootste veroorzakers. Wees hier dus heel alert op, want dit kan zorgen voor een blokkade in jouw creatieproces. Voel je dat je blokkeert zodra het op geld aankomt? Doe dan de Mirror Exercise (te luisteren in deze podcast) en haal eerst deze blokkade weg voordat je doorgaat met de rest van je plan. Anders gaat het tegen je werken in plaats van voor je.
Stap 7: Maak een authentieke planning/uitvoeringsplan
Je kunt er nu voor kiezen om een complete planning en/of uitvoeringsplan te gaan uitdenken en uitwerken. Echter is het belangrijk dat je ook hier in gedachte houdt dat de wet van aantrekking niks wil weten van een strakke planning. Door dit toe te passen doe je eigenlijk hetzelfde als bij het inzetten van “tijd”: je zet jezelf, je manifestatie- en je authentieke creatieproces letterlijk vast.
Mijn tips:
Werk een globaal plan uit dat past bij de boodschap die je wilt gaan communiceren. Hierin schrijf je bijvoorbeeld de grote lijnen op van wat je wilt meegeven aan jouw (potentiële) klant. Zo creëer je voor jezelf weer een richtlijn van de kant die je op mag, maar geef je nog altijd ruimte aan de “inspired action” die je gedurende het uitvoeringsproces oppikt/aanvoelt. Zo blijf je gefocust en nog altijd in samenwerking met het manifestatieproces.
EXTRA Stap 8: Loslaten, inspired action en ontvangmodus
Tot slot een stap 8! Eentje die niet in het officiële marketingcampagne stappenplan staat, maar die ik wel belangrijk vind voor jou als ondernemer. Stap 8 bestaat uit drie onderdelen:
- Loslaten en vertrouwen
- Inspired action toelaten
- In de ontvangmodus gaan staan.
1. Loslaten en vertrouwen
Allereerst is het belangrijk om je doel/wens/verlangen los te laten in het vertrouwen dat hetgeen wat je nu bedacht en gevisualiseerd hebt naar je toe gaat komen. Dit is een cruciaal onderdeel binnen de wet van aantrekking. Geforceerd vasthouden en je steeds afvragen wanneer en hoe het komt werkt alleen maar averechts. Het manifestatieproces versnelt zodra je dit loslaat en je gaat focussen op het gegeven dat het komt. De vraag is niet of het komt, maar hoe snel.
2. Inspired action toelaten
Door het neerzetten van je verlangen/wens/doel heb je je manifestatie energetisch uitgezonden. Om dit te ontvangen gaat alle energie zich in zo’n richting buigen dat je uiteindelijk ook echt bij dit doel gaat komen. Ook je gedachtes worden afgestemd op het ontvangen van jouw manifestatie. Die gedachtes gaan jouw passende ideeën en “opdrachten” toesturen om jou dichterbij die manifestatie te krijgen. Aan jou dan de taak om hierop te handelen. Niet nadenken en twijfelen, maar DOEN! Handelen op datgene wat je doorkrijgt. Dát is geïnspireerde actie (inspired action).
3. In de ontvangmodus gaan staan
Als je dit alles doet is er nog een ding wat niet mag missen. Je mag in de ontvangstmodus gaan staan. Dit doe je door te weten dat dit verlangen er voor jou is, dat jij het waard bent om het te ontvangen en dat je WEET dat het gaat gebeuren. Hoe je dat doet weet je ongeveer door de richtlijnen die je hebt uitgewerkt, maar als je door de inspired action een andere kant op wordt gewezen, dan is dat wat je zult vertrouwen en waar je naar zult handelen. Je laat de controle los en stapt volledig in het “ik heb het al” gevoel. Als jij nu al kunt voelen dat je het hebt en het er voor je is, dan ben jij klaar om het ook daadwerkelijk te gaan ontvangen.
Dat waren ze! Dit waren alle stappen die jou gaan helpen bij het creëren van een succesvolle, authentieke marketingcampagne. Ik ben heel benieuwd hoe dit voor je is en of je er goed mee uit de voeten kunt. Laat het mij weten via een Instagram DM!
Dit onderdeel komt ook terug in het Bold You, Bold Business programma die in het najaar van dit jaar gelanceerd gaat worden. Wil je authentiek marketing eigen maken? Meld je dan aan voor de pilot wachtlijst. Dan ontvang je als eerste een mailtje als het pilot programma opengaat.
Zet hem op!
Liefs,
Annemarieke
