Een gratis weggever zonder mailfunnel. “Whaaat?! Kan dat überhaupt?” hoor ik je denken. Jazeker kan dit! In de afgelopen weken lanceerde ik mijn gratis E-Magazine “HOW TO: Persoonlijke ontwikkeling voor authentieke zzp’ers” en de “Authentic Business Checklist”. Ik deed dit ZONDER er een mailfunnel of ook maar iets van een software aan te koppelen.
Ik weet dat menig marketeer of ondernemer mij nu het liefst in mijn gezicht zou willen slaan om mij te vertellen hoe “dom” dit wel niet is, maar helaas voor hen interesseert mij dat vrij weinig (toch een tikkeltje koppige heheh 😛).
Natuurlijk is dit alles niet zonder reden. Het is een bewuste keuze geweest om dit niet te doen en ik wil dat graag met je delen. Wie weet mag het je inspireren.
“Voor wat hoort wat”
We leven in een kapitalistische maatschappij waar de term onvoorwaardelijkheid bijna aan het verdwijnen is: ‘Ik doe iets voor jou, maar ik verlang er wel iets terug’.
Dat is ook precies wat ik als marketeer zo mis in de marketingwereld. Het oprecht iets geven aan iemand ZONDER iets terug te verlangen is eigenlijk gewoon niet mogelijk. Terwijl dit juist een hele mooie “marketingstrategie” zou kunnen zijn. Dan gaat het alleen nog om de echte verbinding tussen mensen, waarbij we anderen vanuit pure oprechtheid willen helpen zonder er nog iets voor terug te verlangen.
“Maar als we dit zouden doen, Anne, dan is marketing toch nergens meer goed voor? Het is toch juíst de bedoeling dat marketing je helpt met het binnenhalen van meer klanten?”. Dat is inderdaad het idee dat we NU van marketing hebben. Maar laten we eens heel eerlijk zijn. Als we kijken naar marketing, voor wie doen we dat dan? Waarom zou je je marketing opschalen, waarom vergelijk je statistieken, waarom volg je een bepaalt stappenplan? Is het dan omdat we een klant vanuit pure oprechtheid willen helpen of omdat we er zelf voornamelijk beter van willen worden? Voornamelijk dat laatste. Wij willen meer omzet genereren door meer mensen te bereiken en hen vooral te overtuigen om met ons in zee te gaan.
Verbindende marketing – van mens tot mens
Na mij jarenlang te verdiepen in persoonlijke ontwikkeling, de werking van het brein, het functioneren van de mens en spiritualiteit, ben ik steeds meer in gaan zien dat marketing anders kan.
Het lijkt ook alsof het verlangen naar een andere manier van marketing doen aan het ontstaan is. Veel meer ondernemers, en met name vrouwen verlangen naar een manier van communiceren en verkopen die volledig bij hun past. Ben jij een van die ondernemers? Dan heb ik goed nieuws voor je: het kan!
Het begint allereerst bij jezelf goed leren kennen. Dit brengt je dichterbij jouw authentieke kern, waardoor je niet alleen meer van jezelf houdt, maar ook veel meer liefde begint te voelen naar je medemens. Vanuit deze positie is het makkelijker om echt authentieke keuzes te maken die goed passen bij jou én jouw ideale klant. Beantwoord de vraag: “welke manier van communiceren past goed bij en voelt goed voor mij?”. Dat is de stap die je mag gaan zetten.
Zo’n zelfde keuze maakte ik de afgelopen maand twee keer. Ik besloot namelijk om de gratis Authentic Business Checklist en het gratis E-Magazine HOW TO: Persoonlijke ontwikkeling voor authentieke zzp’ers te lanceren ZONDER mailfunnel.
Gratis weggever zonder mailfunnel – een bewuste keuze

Marketing is eigenlijk ontzettend voorwaardelijk. We doen iets voor onze potentiële klanten en we verwachten van hen iets terug. Een aankoop, een mailadres of andere persoonlijke gegevens die analyseerbaar zijn. Zoals ik net al schreef mis ik daarin heel erg de onvoorwaardelijkheid: het echt willen helpen van iemand; het creëren van een band van mens tot mens.
Dat de onvoorwaardelijkheid bijna volledig verdwenen is in de marketingwereld, wil niet zeggen dat je die niet zelf kunt toepassen in jouw communicatie. Jij kunt nog altijd zelf de keuze maken om het anders te doen.
Ik koos (en kies nog dagelijks) er bewust voor om de onvoorwaardelijkheid terug te brengen in mijn bedrijf. Dit deed ik onder andere door mijn gratis producten voor jou online te zetten ZONDER er iets voor terug te verwachten.
Mijn missie en streven is om mensen echt vanuit pure oprechtheid, bijna vanuit een soort onvoorwaardelijke liefde te kunnen helpen. Dat betekent: helpen zonder er direct iets voor terug te verwachten.
Betekent dat dan dat ik mezelf compleet wegcijfer en ik mijn eigen toegevoegde waarde en kennis niet op waarde kan schatten? Nee, want ik doe precies wat mij het meest gelukkig maakt en waar ik mij het beste bij voel. Ik zou mezelf juist wegcijferen als ik besluit om toch die mailfunnel eraan te koppelen uit angst dat ik iets mis als ik dat niet zou doen. Angst is altijd een verkeerde intentie die een averechtse reactie op gang zal brengen.
Ik hoor je denken: maar je inkomsten dan? Voor mij is het genereren van inkomsten een uitkomst van dat wat ik doe. Ik heb een mega sterk vertrouwen in het feit dat wat ik geef ook naar mij toe terug komt. Dat betekent dat ik er volledig op vertrouw dat degene die voelt dat ze te investeren heeft in mijn producten/diensten, dit ook zal doen. Daar heb ik geen harde strategieën of trucjes voor nodig.
In plaats van mensen bespelen of overtuigen wil ik mijn potentiële klant juist de ruimte geven om zelf in te schatten wanneer ze mij nodig hebben. Het enige wat ik daarin als “marketingstrategie” toepas is dat ik vanuit oprechtheid blijf geven zonder daarin iets terug te verwachten. Denk hierbij aan The AuthenticPodcast waar wekelijks twee podcasts online komen, mijn blog of mijn Instagram pagina die steeds aangevuld wordt. Het kost een hoop tijd, maar ik vertrouw erop dat het juiste naar mij toe terug gaat komen in de vorm van: echte fans die in zichzelf willen investeren en met mij aan de slag willen.
Ben ik dan naïef? Absoluut niet. Als mij intussen een ding bewezen is dan is het wel dat forceren, pushen of trekken aan mensen niet werkt.
They will come when they are ready. Geen haar op mijn hoofd die daar aan twijfelt. 💚