Sociale mediakanalen bepalen
[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.3″][et_pb_row _builder_version=”4.4.3″ hover_enabled=”0″][et_pb_column _builder_version=”4.4.3″ type=”4_4″][et_pb_text _builder_version=”4.4.3″ hover_enabled=”0″]

Sociale mediakanalen bepalen voor je business

De juiste sociale mediakanalen bepalen en inzetten voor je bedrijf is ontzettend belangrijk in deze huidige onlinewereld. Je ziet bij heel veel ondernemers die dit niet doen, dat ze het dan echt moeten hebben van mond-tot-mond reclame. Voor een aantal pakt dit gelukkig heel goed uit door het hebben van veel connecties bijvoorbeeld. Wanneer je die voordelen niet hebt zou je toch iets anders moeten proberen om die naamsbekendheid en zichtbaarheid te creëren. Meet sociale media!

 

Het doel van Social Media

De eerste sociale mediakanalen werden opgezet om, het woord zegt het al, sociale connecties mogelijk te maken. Dit werd al snel opgepikt door allerlei bedrijven die het inzetten van sociale media zagen als een kans. Door deze ontwikkeling over de jaren heen zijn sociale mediakanalen gecommercialiseerd. Er worden strategieën op toegepast, hele vooruitgedachte plannen worden uitgewerkt en content is professioneler dan ooit tevoren. Social media dient dus niet alleen meer voor het onderhouden of aangaan van connecties, maar is intussen veel meer dat.

“Less is more! Durf te focussen”

Social media inzetten voor je bedrijf

Wat zijn dan nu eigenlijk de voordelen van social media voor jouw onderneming? Via social media kan je…

1. Ontzettend veel mensen bereiken;

2. Bouwen aan meer vertrouwen bij de klant;

3. Bouwen aan een echte connectie met jouw klant;

4. Marketing en advertising toepassen met veel lagere kosten;

5. Razendsnel merkbekendheid opbouwen;

6. Gebruik maken van User Generated Content;

7. Nog beter grip krijgen op de Customer Journey.

 

Dit zijn 7 voordelen die social media met zich meebrengen voor je business. Online kan je er nog veel meer vinden, maar dit zijn de belangrijkste punten die ik graag met je wilde delen.

 

De beste sociale mediakanalen voor jouw onderneming

Zodra je overtuigd bent dat je social media moet gaan inzetten voor je onderneming is het de vraag waar (op welke kanalen) en hoe (met welke strategie) je gaat beginnen. Sommige marketeers zeggen “pak wat er te pakken valt” oftewel: zet alle mogelijke kanalen in voor jouw onderneming, maar ik ben van de quote “less is more!”. 

Durf je focus te leggen op de kanalen met het meest potentieel. Dit kunnen 1 of 2 kanalen zijn waarvoor je een volledige strategie gaat uitwerken en waarvoor je goede content gaat maken. De meest gemaakte combinaties zijn Instagram en Facebook, maar ligt je focus bijvoorbeeld wat meer op de jongere doelgroep dan zijn TikTok en Snapchat interessant om te overwegen.

 

Instagram en Facebook is de meest bekende combinatie.

 

Hoe maak je een keuze?

Een keuze maken is altijd lastig, vooral als er zoveel aanbod is op de markt. Het meest geschikte platform (of platformen) kies je door de volgende punten toe te passen:

  1. Bepaal je doelgroep: wat voor type mensen passen het best bij jouw aanbod? En ga vervolgens na waar je deze doelgroep het beste kunt vinden.
  1. Wat bieden de platformen: ga je voor visueel of tekstueel? Focus je je op dure zonnepanelen, dan is de vraag of je jouw doelgroep gaat vinden op Snapchat of Instagram bijvoorbeeld. Beide kanalen zijn heel erg gefocust op het visuele stuk. Bij zonnepanelen draait het om dure producten en vinden mensen het belangrijk om veel informatie te ontvangen voordat ze overgaan tot aankoop. LinkedIn en Facebook zouden voor dit soort bedrijven veel geschikter zijn, omdat zij de focus veel meer leggen op het tekstuele gedeelte.
  1. Stel een doel voordat je een keuze maaktBedenk van tevoren goed wat je hoopt te bereiken met het inzetten van social media. Ga je social media inzetten om meer naamsbekendheid te genereren of echt een relatie opbouwen met jouw klant? Met dit doel heb je een richting, focus je daarop. 
  1. Wees niet bang om te beginnen. Het voordeel is dat op social media niet snel iets fout kan gaan. Wees niet bang om fouten te maken. Als je nieuw bent in de sociale mediawereld dan kan het zomaar zijn dat je nog helemaal geen feeling hebt met de platformen. Ga eens op ontdekkingstocht en ervaar waar jij het beste gevoel bij krijgt. Grote kans dat dit jouw platform is.

 

En nu jij!

Hopelijk kan je aan de hand van deze tips een start gaan maken met jouw social mediastrategie. Mocht je het nou heel erg lastig vinden en hier graag hulp bij willen ontvangen. Weet dan dat mijn deur altijd voor je open staat! Stuur mij gerust een mailtje of stuur een DM via Instagram. 

Tot bij de volgende! 🙋🏻‍♀️ 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.