Fotografie toepassen op jouw branding

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.3″ custom_padding=”||0px|||”][et_pb_row _builder_version=”4.4.3″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.3″][et_pb_text _builder_version=”4.4.3″]

Branding en Fotografie: Hoe werkt het? 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.3″ custom_margin=”-21px|||||”][et_pb_row _builder_version=”4.4.3″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.3″][et_pb_text _builder_version=”4.4.3″ hover_enabled=”0″]

Zoals we allemaal intussen weten leven we in een wereld waarin niet online zichtbaar zijn helaas geen optie meer is. Jouw potentiële klanten willen toch graag weten met wie ze te maken hebben voordat ze met jou in zee willen gaan. Dat herken je vast wel. Het geeft toch een stukje zekerheid en vertrouwen. Ook om als ondernemer te kunnen groeien is online zichtbaar zijn ontzettend belangrijk. Het zorgt voor een persoonlijke connectie en voor een gunfactor die erbij komt kijken zodra mensen jouw een beetje leren kennen. Dus… Personal Branding fotografie it is! 

Fotografie is onderdeel van jouw branding!

Jezelf online laten zien is onderdeel van jouw branding. Velen denken vaak dat branding puur zit in een brandnaam, een logo en een huisstijl, maar het gaat veel verder dan dat. Het gaat over de bijbehorende merkwaarden, de communicatie met de klanten en het allerbelangrijkste, het gevoel dat klanten hebben bij jouw merk. Hetgeen wat je daarvoor nodig hebt is sprekende, bijpassende fotografie.

Het is dus belangrijk om jezelf te (laten) fotograferen en dit te delen op jouw website en social media. Maar personal branding en fotografie: hoe werkt dat nou precies? Hoe vertaal je jouw branding goed door naar bijpassende persoonlijke fotografie? Dat leg ik je uit!

 

Merkwaarden van jouw onderneming

Ten eerste zijn de merkwaarden van jouw onderneming lijdend. Merkwaarden zijn de waarden waar je als brand in gelooft en die je als merk doorleeft. Ze geven jouw brand kleur en karakter. Merkwaarden kan je ook wel vergelijken met verschillende eigenschappen van een mens. Zo noemen mensen zichzelf vaak ‘efficiënt’, ‘betrouwbaar’ of ‘betrokken’. Dit zijn ook voorbeelden van merkwaarden die je kunt koppelen aan jouw brand. Het zijn eigenschappen waarmee (potentiële) klanten zich kunnen herkennen in jouw merk en zich daarmee willen verbinden. Ze vormen daarmee dus een belangrijk onderdeel van jouw merkidentiteit.

Merkwaarden vertalen naar fotografie

Wanneer je voor jouw brand gaat fotograferen is het dus belangrijk om deze merkwaarden goed in gedachte te houden. Denk hierbij aan wat je wilt uitstralen op de foto en wat je wilt overdragen naar degene die de foto bekijkt. Stel dat jouw bedrijf  bijvoorbeeld staat voor openheid en authenticiteit, maar de foto’s laten daarentegen een hard beeld zien waarbij iemand gesloten poseert, dan matcht dat niet met de eerder bepaalde merkwaarden. Let daar dus goed op.

Schrijf ze op

Voordat je een fotograaf inhuurt of aan de slag gaat met de selftimer bedenk dan goed wat ook alweer je merkwaarden waren. Schrijf ze duidelijk op en ga bij jezelf na hoe je dit kunt terug laten komen op de foto. Fotografen zijn vaak ervaren en weten exact welke poses wel en niet werken bij jouw merkwaarden. Wees dus ook zeker niet bang om bij hen eens na te vragen hoe zij dit zouden aanpakken.

Welke looks passen bij mijn merkwaarden?

Poses zijn belangrijk, maar dat natuurlijk niet alleen. Het begint al bij je outfit en de totale look. Stel je voor dat jouw bedrijf zich bevindt in een segment met ‘high end’ klanten. Het is dan belangrijk dat de outfits die je draagt op de foto matchen bij die specifieke groep mensen. Gaat het om zeer professionele klanten? Kleed je dan ook in die richting, zodat ze zich tot jou voelen aangetrokken. Een gescheurde spijkerbroek met afgetrapte sneakers gaat in dat geval niet matchen.

Hetzelfde geldt voor make-up. Eerder noemde ik de merkwaarden ‘openheid’ en ‘authenticiteit’. Bij deze merkwaarden gaat het vaak om de pure, authentieke versie van iemand. Het zou dan tegendraads kunnen zijn als jijzelf, hét gezicht achter jouw onderneming, een dikke laag make-up draagt. Dit zou verwarrend kunnen zijn voor jouw potentiële klant. Het verhaal komt dan niet overeen met wat ze zien.

Het zijn kleine details, maar heel goed om in gedachte te houden!

 

 

Huisstijl en kleuren

Ten tweede, wat natuurlijk niet te missen is binnen een goede branding zijn de huisstijl en de bijbehorende kleuren. Een huisstijl is de visuele ideniteit van een onderneming. Denk hierbij aan het logo, het kleurenpallet, vormentaal, typografie (oftewel het lettertype) en de fotografiestijl.

Ook fotografie valt daar dus onder. Het stukje personal branding fotografie, oftewel fotografie waarin jijzelf als het gezicht van je onderneming wordt gefotografeerd, is daar onderdeel van. Verder horen daar natuurlijk ook product fotografie, impressie fotografie en content fotografie bij. Wanneer je met deze soorten gaat werken, zorg dan dat je bij alles dezelfde stijl aanhoudt, zodat mensen jouw type fotografie direct herkennen. Een bepaalde preset (oftewel, een persoonlijke filter) zou daar al heel goed bij helpen.

Kleurenpallet en vormen

Voorafgaand aan een fotoshoot is het goed om na te gaan welke kleuren/vormen het beste passen bij jouw branding. Deze vormen en kleuren moeten terugkomen in de locatie, in jouw outfit en natuurlijk ook de nabewerking van de beelden.

Wat betreft een locatie kan het soms lastig zijn om een plek te vinden die exact matcht met jouw kleurenpallet en vormen. Indien het niet lukt zoek dan verder naar een locatie met veel natuurlijke tinten en elementen. Locaties met veel wit en aardetinten werken eigenlijk altijd heel erg goed. Als je de locatie qua kleuren en vormen rustig houdt kan je met je outfits knallen. Kies de outfits uit aan de hand van je kleurenpallet en de vormen. Staat jouw brand bekent om de combinaties van cirkels en lijnen? Zorg er dan ook voor dat deze combinatie terug te zien is in je outfits en accessoires. Dan kan er weinig misgaan.

 

Het draait om jou!

Tot slot de laatste tip: wees vooral jezelf! Als potentiële klant ben je altijd nieuwsgierig naar de persoon achter het bedrijf (tenminste, ik wel!). Wees dus ook niet bang om jezelf te laten zien. Ben jij net als ik af en toe een echte energiebom en maak jij door je blijdschap regelmatig een sprong in de lucht? Leg dat dan ook vast op camera! Mensen gaan vaak juist aan bij het zien van een positieve uitstraling. Als dat is wie jij bent, schaam je daar dan niet voor maar durf het te tonen. Ook kwestbaarheid en authenticiteit worden gewaardeerd. Wees de echte jij! Succes gegarandeerd. 😉

Ik hoop dat deze tips je iets meer duidelijkheid hebben gegeven over hoe branding en fotografie samenwerken. Mocht je er graag over door willen praten, laat dan vooral een reactie achter in de comments. Dan kletsen we gezellig verder! Tot bij de volgende 👋🏼

> terug naar boven

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.4.3″][et_pb_row _builder_version=”4.4.3″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.4.3″][et_pb_image src=”https://www.theauthenticlabel.nl/wp-content/uploads/2021/05/Juiste-foto-videobranding-scaled-e1624953109357.jpg” _builder_version=”4.4.3″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.